Dánsko – malá země plná překvapení

10.11. vjíždíme do Dánska přes „Öresundský most. Přejezd přes něj nás mimochodem stál 770,- SEK (1.850,- Kč). Vyjíždíme z tunelu přímo v hlavním městě „Kodaň“. Je odpoledne kolem 16 hodiny. V tuto dobu se začíná zahlcovat doprava na silnicích. Velká města nás moc nezaujala, nemáme rádi, když musíme s Méďou do hustého provozu. Je komplikované hledat parkoviště, proto raději objíždíme Kodaň severním směrem.

Naši první noc v Dánsku strávíme na parkovišti „Hornbæk Plantage“ ( GPS 56°05’34.1″N 12°28’06.7″E). Je to obrovské parkoviště u pláže. Připravujeme si večeři. Mezitím přijíždějí a odjíždějí další auta. Přicházejí lidé, aby vyvenčili své psy. Pláž je kamenná a jinak není moc atraktivní, jsou zde balvany. Nedaleko je pozůstatek dělostřelecké baterie „Hornbæk“. Večer už je parkoviště klidné a my se vyspíme parádně.

Ráno už zase přijíždějí první pejskaři vyvenčit své miláčky. I zaměstnanci firem si zde dělají krátkou polední přestávku. Jedeme dál a objevujeme, jak je Dánsko hezké a různorodé. Krásné malé vesničky. Po první noci musíme konstatovat, že Dánsko je sice krásná země, ale připadá nám, že všechno je zde maličké. Mají malé kruhové objezdy, malé domečky blízko u sebe, poměrně úzké silnice, malé obchody. A na to je zde spousta lidí a vše působí přelidněně, minimálně oproti těm zemím, které jsme navštívili předtím – Finsku, Švédsku, Norsku.

Začíná se stmívat, tak jedeme nakoupit do samoobsluhy „Føtex“ v průmyslovém městě „Kaundborg Lyng“. Další spací místo jsme si vyhlídli ve „Rosnæs havn“ ( GPS 55°44’57.9″N 10°56’41.0″E). Je tam parkoviště před malým přístavem, který čítá pouze tři rybářské lodě. Nikdo tady není, ale trochu fouká. Ale i tak je to tady klidné.

Další den objevujeme, že v přístavu mají obecní dům, který je volně přístupný pro veřejnost a můžete ho využívat. Mají zde schody, které vedou do moře. Můžete se vykoupat. Mají zde zateplené prostory se stoly, židlemi, krásné kytičky na stolech a skvělý výhled na moře. Najdete tady i automat na kafe, pití a malý snack. Dokonce je tady i placená sauna nebo sprcha. Tak ji využíváme a trochu se zdržíme.

Směřujeme na západ a čeká nás přejezd přes další velký most „Storebælt“ mezi městem „Halsskov“ a městem „Nyborg“. Most je dlouhý celkem 18 km. Spojuje západní a východní Dánsko. Za přejezd jsme zaplatili 370 DKK (1260 Kč). Na mostě hodně fouká a nedá se jet rovně. Jedeme na naše další spací místo. Rozhodli jsme se přespat na malém parkovišti mezi jezery blízko vesnice „Tarup” ( GPS 55°19’20.1″N 10°32’10.9″E). Zase jsme sami a noc je celkem klidná.

V cestě pokračujeme a další den jdeme navštívit městečko „Odense” ( GPS 55°23’53.9″N 10°23’22.2″E). Městečko, kde se narodil Hans Christian Andersen, takže všude v obchodech jsou vidět pohádkové postavičky. Viděli jsme dům, kde se tento literát narodil. Dnes je zde muzeum. Všeobecně Dánsko má moc hezkou a velmi zajímavou architekturu. Procházíme se po pěší zóně a objevujeme rozmanitost umění. Ve městě vidíme i vánoční výzdobu.

Pokračujeme v cestě, ještě se zastavíme u největšího prodejce plynu, jestli neplní láhve, ale bohužel. Ani neví, kdo to v Dánsku dělá. Raději by nám prodali jednu dánskou. Tak jsme po cestě našli ještě jednu benzínku, kde by mohli plnit, ale pán, co tam pracoval, nám sdělil, že plnička je rozbitá a že opravář přijede za dva dny. Tak jedeme dál. Musíme se zastavit, protože silnice před námi vede do moře a je zcela zaplavena (viz titulní obrázek). Chtěli jsme na ostrov „Mandø” ( GPS 55°16’30.9″N 8°32’13.4″E), ale když jsme přijeli navečer, přejezd nebyl možný, silnice byla zaplavena. Tak jsme zase couvli zpět a zaparkovali na parkoviště vedle silnice ( GPS 55°18’23.5″N 8°39’39.6″E). Na ostrov „Mandø” je možné se dostat pouze za odlivu. Nevěděli jsme přesný čas, kdy odliv nastane, tak jsme si na internetu našli, že 2x za den je odliv a příliv. A že další příliv bude až další den ráno kolem 8. hodiny.

Ráno v 7 hodin už nás vzbudila první auta a náklaďáky, které na ostrov najížděly. Plni očekávání jsme se vydali na cestu. Cesta je pak asi na čtyři hodiny průjezdná. Silnice není asfaltová, ale štěrková – a místa, která se při odlivu objeví, jsou udržovaná traktorem, který je uklízí. Tady by asi nebylo dobré, kdyby se Méďa porouchal.

Délka silnice je asi 6 km. Viděli jsme po cestě obrovská hejna ptáků, kterých je tady opravdu hodně. Na ostrově žije jenom 33 obyvatel. Mají zde pole, kde se pasou krávy. Ve vesnici je klid, nikde nikdo. V sezóně sem obrovský traktor-bus (traktor s přívěsem) sváží velké množství turistů, aby se zde pak procházeli po mělčině a pozorovali lachtany. Mají zde dvě kavárny, ty však byly zavřené. Jedny turistické informace včetně obchodu s potravinami a recepce pro autokemp. Rychle jsme obešli vesnici a už plánovali, kam pojedeme dál.

Zastavujeme se ve městu „Esbjerg” u soch „Muži u moře“( GPS 55°29’16.0″N 8°24’40.0″E). Jsou to 4 obrovské impozantní bílé sochy (9 metru vysoké) na pláži, muži, kteří sedí a koukají směrem k moři. Děláme pár fotek. Projíždíme přístavem, kde jsou obrovské průmyslové lodě. Ty jsme si taky vyfotili, byly zajímavé, protože některé z nich staví na moře větrné elektrárny. Jeli jsme dál… až jsme dojeli k pláži „Blåvandshuk Fyr“ ( GPS 55°33’23.3″N 8°05’05.8″E). Na parkovišti jsme potkali obrovské množství německých turistů, kteří se procházeli v dunách a mezi bunkry. Podobně jako v Norsku jsme viděli vojenské území z doby války s velkým množstvím zachovalých bunkrů. V okolí byly nádherné domy se slámovou střechou, které je možné si pronajmout a trávit zde dovolenou. Jedeme zase zpět směr „Ejsberg” za město „Ribe” ( GPS 55°19’41.8″N 8°45’43.8″E), tam Mike objevil na malém kopečku několik bunkrů, kde je hned vedle parkoviště, kde se dá přespat. Po cestě tam už je tma. Tak jedeme dle pokynů navigace, která nás zavedla na turistickou stezku, a Mike musí pak asi kilometr couvat. Tak ještě studujeme cestu a jediná cesta je z druhé strany. Poučení pro příště zní: prohlédnout si i satelitní mapu, nejen klasickou dopravní mapu.

Noc je klidná, nikdo ráno nepřijel. Počasí je mlhovité. Rozhodujeme se jet do města „Ribe“. „Ribe” je nejstarší dánské městečko. Působí moc hezky a romanticky. Mají nádherný kostel složený z různých historických stylů. Město má velmi zachovalé centrum. Rozhodně stojí za návštěvu. Byli jsme tam na podzim, ale dovedu si představit město plné stánků v létě. Jdeme zpět a prcháme směr Německo.

Předplacená karta, LPG
Hledali jsme v Dánsku nějakou výhodnou předplacenou SIM kartu na data, ale bohužel žádná neexistuje. Stejně tak jsme měli potíže, když jsme chtěli doplnit plyn či zakoupit novou bombu. Ventil tam sice byl stejný jako v Norsku, ale byl zde také druhý typ (klikací ventil), který jsme neměli. Nemělo pro nás smysl kupovat bombu a nový převodník. Zkoušeli jsme najít i firmu, která by nám naplnila naši prázdnou lahev. V celém Dánsku existuji jenom asi čtyři firmy, které vám plyn doplní. Po cestě jsme našli jednu firmu, kde se dá doplnit. Byla to benzínka s prodejem a servisem pro obytné vozy. A to právě onen příběh s rozbitou plničkou. Dál už jsme to neřešili, protože nám plyn ještě vystačil na cestu do Německa.

Nákupy – supermarkety
Supermarkety jsou otevřené i v neděli. Nejčastěji se setkáte se supermarkety, jako jsou Rema 1000, Netto, Aldi, Føtex, Fakta. Výběr sortimentu v supermarketech je dost velký. Kurz je ke koruně 3,4 násobek, což Dánsko činí, pokud jde o potraviny, o poměrně drahou zemi a chvílemi je na úrovni Norska.

Kempování
Pokud šlo o hledání míst na spaní, bylo daleko těžší je nacházet, protože je tam spíše síť – a to poměrně hustá – kempů. Policie celkem hlídá, kde se parkuje

Kalkulace:
Spali jsme 6 noci v Dánsku (10.11.-16.11.19). Ujeli jsme 955 kilometrů.
Utratili jsme celkem 2.952,- DKK (v přepočtu cca. 10.109,- Kč).
Z toho jsme utratili 1.246,- DKK (cca.  za potraviny 4.267,- Kč).
1.336,- DKK = 4.575,- Kč za naftu.
370,- DKK (cca. 1.267,- Kč) za přejezd mostu přes Velký Belt (Korsør a Nyborg).

Trasa a místa, kde jsme spali:

Další fotky zde:

 

 

 

Zajímají vás aktuální informace z naší cesty?
Náš Facebook: Život naplno.
Náš Instagram: Život naplno.
Youtube https://www.youtube.com/channel/UCmfM2qVMiYDLuVYMVsvuXQw

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *