Cestujeme Lotyšskem

1.Den

Jsme v Nemirseta v Litvě a vyrážíme na cestu směrem k Lotyšsku. Přijíždíme do první větší vesnice v Lotyšsku. Jmenuje se Nica. Pěkné jméno říkáme si a vidíme, že tu mají obchod, tak jsme se rozhodli doplnit zásoby a prozkoumat místní zboží. Jdeme do obchodu, je to malinký obchod má pouze základní potraviny. Defacto nic moc tu nemají. Nápadité je, že spousta zboží je popsaná i v azbuce.

Jdeme dál a vidíme, že je tam ještě jeden obchod. Jmenuje se LaTS, ten je o dost větší. U vchodu je košíček, kde leží roztomilá kočička. Je to milé přivítání.. Pomalu si prohlížíme zboží, kupujeme vajíčka, sladový nápoj Malz, okurku, papriku a čokoládové tyčinky. Ceny jsou podobné jako u nás.

Pokračujeme do staré Rybářské vesnice – Jūrmalciems. Říkáme si, možná tam najdeme parkování na divoko. Vidíme, jak někdo vjel SUVčkem na pláž a 4 chlapi mu pomáhají ho vytlačit z pláže zpět do vesnice, protože neustále zapadá do písku.

Večer plánujeme přespat na Bernati. Vede tam dlouhá cesta lesem, kde je jenom místo pro jedno auto, není se kde vyhýbat. Modlíme se, ať nám nepojede nic naproti. Dorazili jsme na malé parkoviště, je zde pár aut, a ještě jedna předělaná dodávka – z posádkou z  Polska. Parkoviště je křivé a pro spaní je důležité rovné místo, ale vypadá, že dodávka z Polska si našla nejrovnější místo. Stavíme se naproti.

Večer se jdeme projít na pláž a je to paráda. Je tady ze dřeva vyrobena stezka a vede kompletně od parkoviště až k pláži. Opravdu luxusní nemusíme se bořit v písku a v dunách. Před pláží je dřevěná platforma, kde jsou lehátka ze dřeva s výhledem na moře. Lehneme si a užíváme si trochu slunce a šum moře. Vracíme se zpět na parkoviště do náruče Médi a chystáme se spát. Osobní auta odjela a zůstaneme jenom s Polákama. Noc je klidná, a navíc začíná pršet.

2. den

Vracíme se po cestě zpět k hlavní silnici a vidíme hezkou kavárnu, tak si jdeme sednout na kafé a polévku. Přivítá nás pěkná, moderní a útulná kavárna. Než odjedeme, přijíždí do kavárny skupina asi 20 rockerů z Norska, Finska a okolních států na motorkách Harley Davidson a zaplní celou kavárnu.

Odjíždíme směr sever a zabočujeme k vesnici Pavilosta. Vyjíždíme na parkoviště u pláže. Na vjezdu na parkoviště, naproti baráčku, je tabule, že je to placené od 20 do 6 hod, ale nikdo zde není. Večer jsme si prohlédli vesničku a prošli se kolem moře. Mají nádhernou pláž. Rozhodli jsme se, že zde zůstaneme a přenocujeme. Někdy kolem 22. hodiny přijíždí několik aut a v baráčku se rýsují světla. Začíná hrát hlasitá hudba a hraje až někdy do rána, tak noc je kratší, pak už můžeme spát.

3. Den

Ráno bylo super počasí s teplotou 27 stupňů, tak ještě zůstáváme, vaříme si oběd a já se houpala na houpačce. Lidi se koupají, tak se taky jdeme vykoupat. Pláže i moře je čisté. K večeru vyrážíme o kus dál. Jedeme směr sever. Přijíždíme do města Ventspils, v celém městě je ve vzduchu cítit vůně čerstvě nařezaného dřeva. Procházíme se po Ventspils, mají moc hezké centrum se starými stavbami. Město je hezky vyzdobeno květinami. V blízkosti místa, kde jsme zaparkovali je veliká fontána, která připomíná stožár lodě, ze které stříká voda, vypadá velice originálně. Přístav je obrovský a tam nacházíme i příčinu vůně. Jsou tam obrovské hromady dřeva a pilin.

V podvečer jdeme do nákupního centra TOBAGO. Rozhodli jsme se, že si pořídíme další SIM kartu pouze na internet a data. Hned u vchodu jsou všichni 3 operátoři, kteří jsou v Lotyšsku. Jdeme do obchodu LMT. Prodavačka je velice ochotná, mluví perfektně anglicky, vše nám vysvětlí a prodá předplacenou kartu z 10 GB na týden za 5,69 €. Jdeme prozkoumat supermarket, který se zde jmenuje RIMI hypermarket. Jsme překvapeni, co ve směs mají a musíme konstatovat, že různorodost produktů je vetší, než u nás i v největším supermarketu.

Místečko na spaní zvolíme za městem, u místního koupacího jezera. Spalo se nám poměrně dobře. Ranní výhled na jezero byl perfektní.

4. Den

Zastavujeme se u majáku Oviši. Jdeme se podívat na divokou pláž, kde potkáváme 4 rybáře. Pláž je zajímavá a je tam spousta malých kamínků. Celá atmosféra je taková zvláštní.

Pokračujeme dál do místa Kolka, je to něco jako Nordkapp pro Lotyšsko. Jdeme až na poslední bod, kde vítr tak silně foukal, že jsme měli problém chodit zpříma. Zaujali nás tam dřevěné sudy, kde šlo bydlet jako v chatičkách. Vypadalo to velice originálně. Bonusem byl výhled na moře.  Vracíme se a spíme na velkém parkovišti ještě se dvěma obytnými vozy. Noc byla klidná.

5. Den

Parádně jsme se vyspali a jedeme k místu, kde je podle internetu napsáno, že je voda zdarma. S politováním jsme zjistili, že voda je nepoužitelná, protože je celá rezavá, tak jsme byli nuceni hledat nový zdroj vody, protože nám docházela. V městečku Roja za supermarketem někde v lese nacházíme přírodní zdroj vody. Je to křišťálově čistá pitná voda. Začínáme nabírat a opět potkáváme posádku z Polska. O nabírání vody ještě podrobněji v jiném článku.

Přijíždíme do Jurmali. Jurmala je moc hezké město s velikou pláží. Tolik policie jako zde, jsme za celou cestu nepotkali. Projíždíme kolem největších vil, které jsou krásné, luxusní a upravené, ale spoustu jich je i na prodej. Procházíme se po pěší zóně ulicí Jomas Iela v Jurmale. Večer najdeme klid mezi super luxusními vilami na parkovišti, které je pro návštěvníky pláže. Je zde ještě jeden obytný vůz z Německa. Noc je klidná až na ráno.

6. Den

Ráno nás probudí sekačky a fukar na listí, který je slyšet střídavě zleva i zprava. Zahradníci se pustili do velkého úklidu obou superluxusních vil. Podíváme se na pláž, Mike se proletí dronem a pokračujeme v cestě na Saulkrasti. Najdeme si parkoviště hned vedle moře, silně fouká vítr a celý obytný vůz se houpe. Rozhodneme se v noci, že bude bezpečnější se přesunout z pláže někam do vesnice, kde tolik nefouká. Noc byla klidná, ale ráno nastal ruch.

7. Den

Kolem sedmé nás probudí ranní doprava, tak se stěhujeme na místo, kde jsme byli den předtím. Byl tam nádherný výhled na moře a klid. Celý den pršelo, tak pracujeme a nic neděláme. Vítr se uklidňuje. Večer přestává pršet. Trochu opět popojedeme. Nádherná obloha a mraky. Večer byla v Saulkrasti krátká bouře, a tak jsme měli možnost vidět nádherné barvy a rychle měnící se oblohu i s barvami. Fotili jsme jako o závod. Nikdy jsme tolik barev a odstínů oranžové na obloze neviděli. Plni dojmů se vracíme k Méďovi a večer si užíváme klidu a zde přespáváme.

8. den

Spánek dobrý. Jedeme dál a zastavujeme se ve Salacgriva, kde se zastavíme. Podíváme na malou tržnici, projdeme po městě a doplňujeme palivo, protože víme, že v Estonsku bude dražší než v Lotyšsku (cena 1 l nafty je v průměru 1,20 €). Navštívili jsme ještě před hranicí fast food otestovat síť podobnou McDonaldu Hesburger. Nebylo to nic extra, co oceňujeme – možnost si vybrat i tmavé pečivo.

Závěr: Loučíme se s Lotyšskem a jeho krásou . Pokračujeme vstříc novým zážitkům v Estonsku. Lotyšsko rozhodně doporučujeme navštívit. Má krásné pláže i přírodu. Pokud milujete jízdu na kole, terén není náročný – většinou rovinatý. Cenově je pro nás přijatelné. Rigou jsme jenom projížděli pro Méďu už bylo náročně jezdit v tak rušném městě.

Kalkulace:
Spali jsme 7 noci v Lotyšsku. Ujeli jsme 690 kilometrů. Utratili jsme celkem 328€ (v přepočtu cca. 8374.- Kč). Z toho jsme utratili 140 € za potraviny a 188 € za naftu.

Trasa a místa, kde jsme spali:

Další fotky máte zde:

Přechod z Litvy do Lotyšska
« z 35 »

Video na Youtube:

Zajímají vás aktuální informace z naší cesty? Sledujte nás na FB: Život naplno.
Máte rádi fotky, jsme i na Instagramu: Život naplno
nebo se chcete raději dívat na video, tak si dejte odběr na: https://www.youtube.com/channel/UCmfM2qVMiYDLuVYMVsvuXQw