Jaký obytný vůz si vybrat na dovolenou? Výhody a nevýhody

Jste taky fascinováni dovolenou v obytném voze a chcete si vychutnat pocit svobody a nezávislost tohoto typu dovolené? Zvažujete koupi vlastního obytného vozu?

 

Velmi dobrý nápad, protože tato forma dovolené má několik výhod: můžete se vydat na krátkou víkendovou dovolenou, a nemusíte předem myslet na to, kam pojedete nebo jestli je tam možná ještě volný hotelový pokoj. Protože v budoucnu budete mít vždy s sebou vlastní postel, a můžete tak spontánně jet tam, kam chcete a kde slunce svítí.

Ale před pořízením jsou některé věci, které byste měli zvážit a vědět, které mohou být důležité, pokud chcete koupit vlastní obytný vůz. Abychom vám usnadnili hledání vašeho prvního obytného vozu, tak jsme vám shrnuli, co jsme sami zjistili a vypátrali.

Existuji čtyři klasické typy obytných vozů. Zjistili jsme, jaké výhody a nevýhody skýtají. Věříme, že vám to usnadní hledání vašeho karavanu.

Existuji čtyři klasické typy obytných vozů. Zjistili jsme, jaké výhody a nevýhody skýtají.

V zásadě lze obytné vozy rozdělit do čtyř kategorií:
1. Dodávka
2. Alkovna
3. Částečné integrovaný obytný vůz
4. Integrovaný obytný vůz

Nicméně při nákupu svého obytného vozu je třeba především zvážit vaše životní podmínky a způsob, jakým chcete, aby vaše dovolená probíhala. Toto byste měli mít promyšlené před začátkem hledání, samotný výběr pak není tak těžký.

1. Obytný vůz typu dodávka
Dodávkové obytné vozy jsou nejmenší obytné automobily, proto jsou nejagilnější a vhodné pro každodenní použití. Zvenku vypadají spíš jako obyčejná dodávka, uvnitř jsou vybaveny pro spaní. Obsahují vše, co budete potřebovat pro přespání.

Výhody: Můžete více méně nenápadně někde zastavit. Jsou menší, tak se dá lépe někde zaparkovat, jsou obratnější, jsou vhodné i pro projížďku městem. Nižší celkové náklady. Můžete je i mimo dovolenou používat jako dopravní prostředek. Postačí klasický řidičský průkaz na auto.

Nevýhody: Jsou uvnitř menší, těsnější, nemají tolik spacích míst. Uvádí se, že pojmou až čtyři nocležníky, ale podle mne jsou vhodné pro dva. Vyšší lidé – třeba jako já (180 cm) – už mají trochu problém, když chtěj stát. Řekli bychom, že tento typ je vhodný spíše pro štíhlejší lidi s menším vzrůstem. Není vhodný pro rodiny. Málo úložných prostor. Méně vhodné je pro zimní dovolenou.

2. Alkovna
Alkovny jsou vozidla, která mají výklenek jako nos přes kabinu, čímž ihned upoutají pozornost – mimochodem tam je útulná dvojitá postel.
Alkovna je prostý rodinný vůz pár excellence. Pokud navštívíte prodejce a vstoupíte do obytného automobilu s výklenkem, budete ohromeni tímto velkým prostorem. Sedadla v řídicí kabině se nedají vždy otočit, ale u jídelního stolu jsou velké lavičky, kde má celá rodina dostatek prostoru. Kabina může být oddělena od obytného prostoru, takže člověk už nemá pocit, že sedí v autě. Alkovna má neuvěřitelné množství úložného prostoru, protože jsou určeny pro velké rodiny, klidně tam může být i rodina o čtyřech či šesti členech. Stůl můžete složit a vytvořit z něj postel. Vzhledem k designu alkoven je prostor nad kabinou přirozeně náchylný k odporu větru, což vede k vyšší spotřebě paliva. Při jízdě nesmíte zapomenout na výšku alkovny, která může být problematická v úzkých uličkách, na mostech, tunelech nebo jen na silnici, kde jsou větve trčící na ulici, což způsobuje nepříjemné střety a škrábance.

Výhody: Ideální pro velké rodiny, pocit velkého prostoru, obrovsky úložný prostor, dobrý poměr cena/výkon

Nevýhody: Náchylnější na protivítr, vyšší spotřeba paliva. Horší přístup do horní postele alkoven přes žebřík.

3. Částečné integrovaný obytný vůz
Částečně integrovaný je označen proto, že původní kabina je integrována do obytného prostoru. Konstrukce je postavena kolem kabiny. Židle v řídicí kabině lze otočit.
Částečné integrovaný obytný vůz již má mnohem více úložného prostoru než dodávky (v závislosti na půdorysu) a poměrně velkou zadní garáž, kde můžete uložit kempinkový nábytek a další cestovní vybavení. Kromě toho má částečné integrovaný vůz obvykle nízkou spotřebu paliva díky zjednodušenému designu. Zdvižná postel je umístěna na stropě nad řídicím kokpitem, během jízdy je stažena nahoru.

Výhody: Ideální pro páry nebo rodiny. Délka: od 5,50 m do 7,50 m. Je vhodný pro všechny druhy dovolené, i zimní dovolená je možná. Nízká spotřeba paliva. Zde už je více místa i pro vyšší nebo silnější lidi. Dostatečný úložný prostor. Dle modelu mají i zadní garáž, kam můžete vložit i rozkládací židle, stůl a další vybavení.

Nevýhody: Řídicí kabina není optimálně izolovaná – v zimě může mít vyšší spotřebu na topení, na vyžádání je i s vysouvacím lůžkem – vezměte prosím na vědomí, že rozkládací lůžko leží nad sedadly, když je spuštěno, tak brání přístupu do kokpitu.

4. Integrovaný obytný vůz
Integrované obytné vozy jsou ty, které cestujícím poskytují největší komfort. Jsou nejpohodlnější. Integrované obytné vozy nemají originální kabinu řidiče od původního výrobce vozidla. Řídicí kabina a obývací prostor jsou zcela propojené, což vytváří mimořádný prostor, a díky velkému přednímu a bočnímu oknu máte dostatek světla v interiéru a fantastický výhled. Integrovaný obytný vůz je vybaven zdvihovým lůžkem umístěným nad sedadly řidiče. Výsledkem je, že místa k sezení jsou stále ještě použitelná, pokud ještě (nebo už) někdo leží v posteli a spí. Většina integrovaných vozů nemá u spoluřidiče dveře – a často ani řidič už nemá dveře, takže máte jenom vchodové dveře jako vstup. Sedadlo v řídicí kabině lze otočit do prostoru.
Izolace v přední části je podstatně lepší než u částečně integrovaných modelů, protože celý plech kolem kabiny již není zapotřebí (součást obytného vozu).
Cenově jsou integrované obytné vozy vždy dražší než částečně integrované, jinak identické modely.

Výhody: Pocit pohodlí, krásný panoramaticky výhled. Zdvižná postel nikde nepřekáží. Ideální pro 2–6 osob nebo i pro větší rodinu. Dobrá izolace uvnitř.

Nevýhody: Vyšší pořizovací cena. Možná budete potřebovat nějaký čas, abyste si zvykli na řízení, protože integrovaný vůz je vetší a trochu nepřehlednější než částečné integrované modely. Některé vetší modely můžou vyžadovat řidičský průkaz pro malá nákladní vozidla, hmotnost vetší než 3,5 tuny.

Další možnosti v čem cestovat

Samozřejmostí je podstatně více variant obytných vozů – počínaje malým autobusem VW bez kuchyně a toalety přes samostatné varianty Expedice, čtyřkolová terénní vozidla nebo expediční kamiony až po luxusní autobusy, které mají v sobě i garáž pro malá auta.
Varianty, které jsme nahoře popsali, jsou nejběžnější pro většinu lidí. Při našem zkoumání vhodné varianty připadala pouze v úvahu pouze jedna.
Samozřejmě existuje mnohem více dalších hledisek, která je třeba zvážit při nákupu obytného vozu. Ale pro začátek jsme vám chtěli poskytnout první vhled.

Věříme, že vám to usnadní hledání vašeho obytného vozu. Pro dnešek vám přejeme spoustu zábavy při hledání vašeho prvního obytného vozu.

Pokud se rozhodnete ho koupit, čeká vás vzrušující čas, který přináší spoustu radosti.

PS: Jaký typ vás zaujal? Máte obytný vůz, jaké s ním máte zkušenosti? Podělte se o ně do komentáře. Chystáme se cestovat po Skandinávií na podzim. Plánujeme nejdelší dobu strávit v Norsku.

Ilustrace a sketchnouty kreslí: Zdenka/Zizitom

Napsat komentář