Finsko – země tisíce jezer

18.9 ve 14.36 trajekt dojel do přístavu Helsinky. Opouštíme loď a v přístavu jsme objevili obchod selektronikou. Hned za přístavem ve vedlejší ulici parkujeme Méďu a jdeme si koupit nejlepší SIM kartu na internet:-) Stojí 25 € a je tam neomezený internet na měsíc. Nejlevnější operátor Telia, a to bylo super!!!

Pak vyrážíme do centra Helsinek, abychom se prošli po trhu, kde se posílíme čerstvě připraveným mixem osmažených ryb s pečenými bramborami. Obdivujeme, že mají v centru bazén, kde nás překvapilo, kolik lidí se tam koupalo. Hned vedle jsme obdivovali náměstí a nádherný kostel.

Později ještě navštívíme tržnici „Hakaniemi Market Hall“ (60°10’43.0″N 24°57’06.7″E) v části „Kallio“, s delikatesami, kde si koupíme zásobu ryb a jiných dobrůtek. Venku před tržnicí mají kohoutek s vodou, tak si doplňujeme naší vodní nádrž. Opouštíme Helsinky a jedeme směr Espoo, kde jsme našli místečko na spaní. Takové to malé lesní parkoviště.

Další ráno jedeme do malinkého přístavu „Soukan Venekerho Ry“, kde si uvaříme oběd a užíváme si slunečních paprsků. Vyrážíme na malou procházku. Pozorujeme otužilce, jak se jdou koupat do moře.

Odpoledne jedeme na další spací místo u jezera Bruksträsket. Je to odbočka po štěrkové cestě asi 1,5 km do lesa. Byla to paráda! Ticho a klid. Když jsme přijeli, tak jsme vyběhli pár metrů do lesa a hned našli tolik hub, že po několika minutách už jsme se mohli vrátit a uvařit si smaženici. Ve finských lesích najdete spousty hub, borůvek a brusinek. Noc byla super klidná.

Jedeme dál a projíždíme městečko Salo, objevujeme různé kresby na baráčcích, tak se fotíme. Projíždíme Sauvo, Paimi. Další vetší město, které jsme navštívili, bylo Turku. Prošli jsme se po městě, které se nám jako takové tolik nelíbilo, nebylo moc historické, avšak moc hezká byla procházka po promenádě kolem vody, kde jsme okukovali architekturu domů kolem vody a pak různé velikosti a typy lodí. Až jsme dorazili k historickému hradu.

Po zklamání jsme tentokrát hledali menší město a zvolili jsme městečko zapsané do seznamu UNESCO – Raumi. Byli jsme nadšeni. Mělo moc hezkou původní architekturu a malé centrum. Spousty barevných dřevěných domečků. Zašli jsme si na kávu a dortík. Kavárna byla útulná a všude seděly plyšoví medvídci. Přespíme v přístavu, kde byl super klid. Další den v cestě pokračujeme směr Tampere. Tam projíždíme městečkem Nokia, však víte, že se tu vyráběly mobily. Ještě jsou zde továrny.

V Tampere prší a my si nacházíme místo na spaní. Místní mládež tu má do rána oslavu a trénuje driftovaní. Noc je krátká. Ráno vyrazíme, protože jsme se na internetu dočetli, že tu je průmyslový areál, který zkrášlili umělci s graffiti (více v tomto článku). Odpoledne se procházíme po pěkném centru. Jediné, co to tu trochu narušuje, je kompletní rekonstrukce hlavní ulice včetně chodníku. Objevujeme další zajímavou tržnici. Pak projíždíme a zastavujeme se v městečku Vaasa. Večer objevujeme v lese parádní pláž Hiekkarannat Storsand u Nykarleby.

Obrovské parkoviště nikdo zde není. Tak si dáme večerní procházku a užíváme si krásné červeno-fialové odstíny západu slunce.

Městečko Kemi je naší další zastávkou. Kemi je vzdálené asi 20 km od švédských hranic. My se jdeme projít po přístavu, kde kotví Ledoborec SAMPO. Sezóna tady ještě nezačala. Jdeme se s Méďou vyfotit.

Pokračujeme po břehu „Kemijoki“ a k večeru jsme dorazili do hlavního města Laponska Rovaniemi. Je to město, kde bydlí Santa Claus a je zde Santa Claus Village a Santa Park, který jsme navštívili. Je to hodně obchodně zaměřeno, můžete kupovat spousty dárečků, ale co nás zaujalo, byla možnost poslat vánočními pohledy tak, aby dorazily adresátovi před Vánoci. Turistů tam bylo poměrně dost a všichni usilovně psali pohledy svým kamarádům a blízkým. Město Rovaniem je u severního polárního kruhu. Zde jsme začali potkávat na silnicích „Santovi pomocníky“ – skupiny sobů. Počasí se ochladilo. Večer se ukládáme ke spánku na hoře Levi. Levi je asi největší a nejznámější lyžařský areál ve Finsku, je zde spousta vleků. Množství parkovišť a možností pro ubytování ve srubech nebo dokonce v prosklených iglů. Další den jdeme do města a vidíme dokonce už i zasněžené vrcholky hor, a dokonce v době našeho pobytu už začínalo sněžit. Tak jedeme dál a dnes chceme překročit hranice do Norska.

Postupně cestou sněží a vedle silnice je více a více sněhu. Projíždíme vesnici Kaaresuvanto. Kaaresuvanto nám dalo lehce zabrat. Plán naší cesty bylo Norsko, no počasí se hodně změnilo, začali jsme váhat, co dál. Sníh zůstal ležet i na silnici.

A tak už skoro těsně před hranicemi s Norskem jsme se rozhodli vrátit, ještě jednou do Kaaresuvanto a noc jsme strávili na parkovišti, hned vedle čerpací stanice, kde byl i most do Švédska. Večer jsme studovali předpověď počasí, kde hlásili na další den slunečno. Počasí se uklidnilo, a tak konečně vyrážíme směr Norsko. Silnice byla krásné průjezdná. Dne 1.10.19 opouštíme Finsko a překračujeme hranici do Norsko.

Finsko na podzim je nádherný zážitek, když jedete od jihu na sever. Během krátké chvíle vidíte všechny různé odstíny barev listů na stromech až úplně opadají a pomalu začíná sněžit.

Ceny ve Finsku
Ceny ve Finsku jsou oproti předchozím zemím (Estonsko, Lotyšku) o dost vyšší. Pro ilustraci např. Espresso 2,50 €, Cappuccino 3,80 €, čokoládový dort 8,50 €, národní polévka bílá s lososem a koprem kolem 9,90 €. Hlavní jídlo na trhu – mix ryb, zelenina a brambory v ceně 12 €.

Internetový ráj, tak bychom to asi popsali. Snad všude, kde jsme byli, byl superrychlý internet LTE. Neomezené stahovaní za 25 € na měsíc. Prostě bomba!

Zajímavostí je, že v každém supermarketu mají hrací automaty.

PHM a ceny, plyn

• Rozsah cen nafty se pohybuje 1,33 – 1,64 €/litr, což je poměrně velké rozpětí.
  • Plynové lahve/bomby (11 kg) mají stejnou přípojkou jako německé. Cena je cca. 23-25 €

Něco o Finech…

• Finové jsou hodně uzavření ani v práci spolu moc nemluví. Vrcholem pro nás byl zážitek, kdy 2 manželé, které jsme potkali v lese a mávali nám, pro nás je to jako svátek – asi kouzlo našeho Médi.

Památky

• Znaky pro kulturní památku – hnědá tabule s bílým znakem, občas je ve Finsku i jiná barevná kombinace.

Co nás zaujalo

• Spousta starších lidí s rolátory s koloběžkou. Jsou hodně fyzicky aktivní.

Potraviny.

• Jakmile jsme přijeli do Finska, nacházeli jsme obrovské množství lékořicových bonbónů, ale i sušenek a čokolád s lékořicovou náplní. Najdete kombinace sladkých i slaných bonbónů, je to pro nás velmi nezvyklé. Varianty a nepřeberné množství různý lékořicových a pendrekových bonbónů v různých kombinacích.
  • Zajímavé je srovnání, pokud vezmeme jednotlivé země v obchodech, tak třeba Lotyšsko, Litva, Estonsko nemají žádnou nabídku nějakých bábovek nebo nějakých polotovarů, jak jsme my zvyklí, že si můžeme nějaké těsto doma dodělat. Podobně je to třeba u pečiva např. rohlíky a pečivo, ty tam v prodejnách moc nenajdete. Jenom v nějakém velkém supermarketu. Maximálně nějaké dorty nebo koláče z listového těsta, a to je všechno.
  • Jelikož se trošku ochladilo a já v zimě mám ráda mentolky, tak jsem je hledala v pobaltských zemích, no marně, ale Finsko je ráj mentolových bonbónů a lékořice.

Kde jsme nejčastěji nakupovali?

• S market, K supermarket, Lidl, Prisma nebo ABC.
  • Ve Finsku v Lidlu mají vetší výběr v salátovém i těstovinovém baru než u nás i velký výběr rybích salátů.

Alkohol

• V supermarketech si můžete koupit jenom alkohol s nízkým procentem alkoholu třeba pivo, Cider, koktejly atd.  Ve Finsku najdete alkohol nad 4,7 procent jenom v státních prodejnách jménem „ALKO”.

Závěr

Finsko je převážně rovinaté, plné jezer a nádherných pohledů na ně. Skoro celou dobu jsme všude spali sami a bez jakýchkoliv problémů. Přespání pro nás znamená zastavit a strávit noc na místě, žádné kempování ve smyslu vykládaní jakýchkoliv židlí atd.

Skvělá byla možnost si po cestě prát v samoobslužných prádelnách (viz. článek jiný).

Pokud se pohybujete v části pod polárním kruhem, tak krajina je podobná, pak se směrem blíže k Norsku mění. Závisí, co máte rádi, podle toho se vypravte na jih či sever za sportem, dovolenou či zábavou. Doporučujeme dodržovat rychlost, jelikož jsou skoro všude na hlavních trasách pevné radary.

Kalkulace:
Spali jsme 13 noci v Finsku. Ujeli jsme 2100 kilometrů. Utratili jsme celkem 630€ (v přepočtu cca. 16.000.- Kč). Z toho jsme utratili 270 € za potraviny a 360 € za naftu.

Trasa a místa, kde jsme spali:

Další fotky zde:

Finsko - trajekt Helsinky
« z 60 »

Videa na Youtube – Finsko 2 díly

Zajímají vás aktuální informace z naší cesty? Sledujte nás na FB: Život naplno.
Máte rádi fotky, jsme i na Instagramu: Život naplno
nebo se chcete raději dívat na video, tak si dejte odběr na: https://www.youtube.com/channel/UCmfM2qVMiYDLuVYMVsvuXQw