Moderní i tradiční Estonsko

Je 14.9. na tachometru máme 36.721 km. V Lotyšku před Estonskem tankujeme vodu a jdeme vyzkoušet fastfood Hesburger v Ainaži. Mají zde podobné věci jako v Mc Donaldu. Chuťově asi podobné, ale za nás stejně nic moc. Pak přejíždíme hranice do Estonska.

První zastávka je město Pärnu. Ukrýváme se před deštěm v obchodech na malé pěší zóně. Prší opravdu hodně a je zima, tak se ani neprocházíme. Jedním z nich byl obchod s tradičním originálním zbožím ze dřeva, tak obdivujeme tu nádheru. Prohlížíme si zejména výrobky ze dřeva. Pak pokračujeme dále v jízdě.

Lihula, projíždíme kolem a jako první naši pozornost upoutá zámek. Tak se zde zastavíme na krátkou svačinu a procházku parkem kolem zámku.

Historické město Haapsalu. Krátce se procházíme kolem zříceniny, protože začíná poprchávat, tak si jdeme koupit potraviny do samoobsluhy. Pak jsme jeli zaparkovat na naše další spací místo. Celou noc silně prší a spaní nic moc. Dorazili jsme do Haapsalu a počasí nebylo o moc lepší, ale dalo se procházet, i když už byl skoro podvečer. Na internetu jsem si četla o Haapsalu a o zřícenině hradu, který stojí za to navštívit. Prošli jsme se okolím a byly to spíše hradby a jelikož byl podvečer, tak udělali pár snímků. Prošli jsme si městečko, které bylo moc hezké. Stejně tak i design v malých kavárničkách a restauracích. Podívali jsme se taky na jejich etno obchod a pořídili si stylové estonské čepice.

Večer jsme se vydali hledat místo k přespání, nakonec jsme zůstali na velkém parkovišti u lázní, kdy v noci začalo šíleně pršet kolem 3. hodiny nad ránem a přestalo až někdy odpoledne. Vůbec se nedalo ani vyjít ven.

2. Den

Docela dlouho se motáme ještě ve Haapsalu už konečně přestalo pršet. Viděli jsme po cestě staré nádraží se starými vlaky, tak se tam jdeme podívat.

Kolem 17. hodiny se rozhodneme přesunout se zase o kousek dál. Zastavujeme ve vesnici Rummu. Parkujeme u jezera nedaleko vysoké betonové zdi. Na internetu jsme se dočetli, že vesnice byla ruská základna a za zdí je už nefunkční věznice. Pořádají tu potápěčské exkurze, protože je jezero krásně průzračné a mají tam část zastoupené vesnické budovy.

3. Den

Parkovali jsme nedaleko silnice. Pomalu se vydali směrem k tajemnému a taky se městečku říká zapomenutému – Paldiski, byla to dříve přísně utajená oblast. Jsou zde vidět opuštěné budovy, které sloužily ruským vojákům. Projíždíme městečkem, které vypadá jako kdyby se tady zastavil čas. Všude paneláky není zde nic nového nebo moderního. Ale mi chceme jet dál k majáku, tak se moc nezdržujeme…

Zastavujeme se ve Meremoisa v lese u pláže. Jsou zde koje cca každých 200 metrů. Každý muže mít vlastní kousek pláže. Nechceme hned u první zastavit, tak jedeme dál. Každý úsek má svůj suchy záchod je tam zastrčena lavička se stolem. Vedle je kovový gril a jako bonus je připraveno nařezané dříví k spalovaní.

4. Den

Noc parádně klidná. Jedeme a zastavujeme se po cestě u vodopádu Keila.

Pokračujeme směr Tallinn. Máme nasměrováno do servisu obytného vozu a karavanů. Přes email nám zde potvrdili, že mají vodní pumpu. Potřebujeme ji vyměnit, protože naše začala stávkovat. Dlouho trvalo, než potekla voda, a ještě déle trvalo, než přitekla teplá voda. A vždy, když jsme otevřeli kohoutek, tak pěknou chvíli trvalo, než se vytvořil tlak vody. V prodejně paráda, pumpa je tu. Tak ji kupujeme. Chtěli jsme ještě vyměnit bombu plynu, protože nám končí. Ale prodejce řekl, že si od nás nemůže vzít bombu, že v Estonsku mají jiné. Tak jedeme dál a parkujeme v přístavu, kde si kupujeme lístek na trajekt Tallinn – Helsinky. Další den od 10.30 hod. je nalodění.

Necháváme Méďu na parkovišti a jdeme si prohlídnout staré město Tallinn. Objevujeme spoustu zákoutí, krásné budovy a kostely. Je zde hodně Japonců. Pomalu děláme kolečko směr přístav. Kolem 20. hodiny odjíždíme a dle aplikace park4night nacházíme další místečko na spaní asi 500 metrů od přístavu na parkovišti. Tak jedeme a parkujeme. Je zde dost kamionů asi taky jako my čekající na trajekt. Ukládáme se ke spánku, ale stálé slyšíme túrování v kamionech vedle nás ruší. Přesouváme se na konec parkoviště do boční uličky, kde se zastavují jenom zamilované páry. Po půlnoci pak poslední auto odjíždí, a tak zkoušíme usnout.

5. Den

Noc nebyla dobrá, nevyspali jsme se a možná, že jsme byli nervózni, že musíme vstávat na budík, abychom nezmeškali trajekt. Tak jedeme a stavíme se do fronty pro obytné vozy a dodávky v přístavu. Po 11. hodině začíná naloďování, nejdřív osobní auta, pak nákladní a konečně jsme na řadě my. Ve 12 hodin odplouváme směr Finsko. Moc se těšíme na Finsko a Helsinky. Příjezd do přístavu Helsinky je avizován v 14.30 hod.

Závěr: Ze všech 3 pobaltských zemí se nám Estonsko líbilo nejvíce, i když počasí bylo nejhorší a po prvním dni bychom nejraději utekli do Finska. Estonsko na nás působilo upraveně a mělo i vlastní styl, ceny už byly vyšší než v Litvě a v Lotyšsku. Ekonomická úroveň nám připadala vyšší. Bylo cítit, že vedle má souseda Finsko.

Kalkulace:
Spali jsme 4 noci v Estonsku. Ujeli jsme 380 kilometrů. Utratili jsme celkem 153 € (v přepočtu cca. 3900.- Kč). Z toho jsme utratili 55 € za potraviny a 98 € za naftu.

Trasa a místa, kde jsme spali:

Další fotky zde:

Pärnu - Estonsko
« z 30 »

Zajímají vás aktuální informace z naší cesty? Sledujte nás na FB: Život naplno.
Milujete fotky? Jsme i na Instagramu: Život naplno
Preferujete spíše videa? Tak si dejte odběr na: https://www.youtube.com/channel/UCmfM2qVMiYDLuVYMVsvuXQw